Publisert av: mholstad | august 9, 2008

Den store klutetesten – mandarin vs tuva

Jeg har nå strikket et lite lager med oppvaskkluter, og igår var dagen endelig kommet: de skulle testes!

Klinisk forsøk:

Det ble teste følgende parametre:

1) Klutenes evne til å trekke til seg vann, 2) Klutenes evne til å gi fra seg vann når de vris opp, 3) Klutenes evne til å gjøre benkeoverflaten ren, og til sist 4) evne til å tørke.

Forsøkene ble gjort av 2 personer og var ikke blindet. Resultat:

1)Begge klutene ble overraskene våte til å være førstegangsbruk, Tuvakluten er litt tykkere og måtte ha litt mer vann, mens mandarin-kluten er blankere i garnet og derfor ble de bedømt som like gode. 2) Begge klutene var lette å vri opp, men kanskje mandarin-kluten ledere litt her fordi den er noe tynnere. 3) Fantastiske kluter! Det opplevdes som om benken ble mye renere med disse klutene, enn med «kjøpekluter». Virkelig en god opplevelse for begge utprøvere. Begge klutene gjorde like rent, men Tuva-kluten er en del tykkere, så den er meget behagelig i bruk. 4) Evne til å tørke: dagen etter er ingen av klutene ordentlig tørre, og det er helt klart at Tuva-kluten behøver lengst tid.

Så konklusjonen må være at de er relativt like, her blir det skjønn og smak og behag som avgjør – og ikke minst fargeutvalg på garnet:) Ivertfall er begge klutene veldig gode, og jeg kommer til å lage kluter i begge varianter fremover.

PS: Tuva er jo raskest å lage, da….

Responses

  1. Morsomt! Jeg har ikke havet meg på bølgen som strikker kluter ennå, men du fikk meg interessert nå gjennom denne fine testen din. Det blir vel en tur innom Europris da, på jakt etter klutegarn. Madarin petit tror jeg at jeg har liggende noen nøster av så kanskje jeg får lage meg en liten test på dette jeg også?


Legg igjen en kommentar

Kategorier

